Download de publicatie

Onderzoeksrapport, Rapport

Cumulatie van ongelijkheid in het onderwijs

Een verkennend onderzoek, in het bijzonder naar de beleidsagenda’s (hoger) onderwijs

Door: Kennisplatform Inclusief Samenleven

Ongelijke kansen en vormen van uitsluiting stapelen zich vaak op. Deze opstapeling wordt ook wel de ‘Cumulatie van Ongelijkheid’ genoemd. In het onderwijs kan deze cumulatie zich op verschillende manieren voordoen: over de levensloop, in meerdere domeinen van het dagelijks leven, wanneer verschillende vormen van discriminatie elkaar versterken, via sociale relaties zoals leraren of medestudenten, en binnen bredere structuren zoals het onderwijssysteem. In dit onderzoeksrapport verkent Kennisplatform Inclusief Samenleven vijf opeenvolgende beleidsagenda’s van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en onderzoekt het hoe de aandacht voor Cumulatie van Ongelijkheid zich heeft ontwikkeld. 

Wat komt naar voren?
Een van de bevindingen is dat beleidsstukken zich vaak richten op het verklaren van ‘achterstanden’ vanuit persoonlijke eigenschappen of groepskenmerken. Maar juist de aandacht voor Cumulatie van Ongelijkheid is essentieel voor beleid dat onderwijsongelijkheid écht kan aanpakken.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.